Leerplan doelen:
B30: de leerlingen kunnen verklaren waarom voeding en de variatie aan voedingsmiddelen noodzakelijk zijn.
B31: Het verkleinen van voedingsmiddelen en voedingsstoffen als voorwaarde voor absorptie via experimentele waarnemingen afleiden.
B32: Op model en beeldmateriaal de organen van het spijsverteringsstelsel van de mens herkennen en benoemen.
http://ond.vvkso-ict.com/leerplannen/doc/Natuurwetenschappen-2010-001.pdf
Didactische motivatie:
Via deze website leren de leerlingen op een interactieve manier over het onderwerp: 'de spijsvertering'. De didactische werkvorm die hier voornamelijk van toepassing is, is het zelfstandig leren. Op zelfstandige manier gaan de leerlingen aan de slag op deze klassite. Uiteraard kunnen ze wel de leerkracht raadplegen bij problemen.
Ze leren de leerstof op hun eigen tempo. Dit aan de hand van tekst, afbeeldingen en oefeningen.
Er komen verschillende didactische principes aanbod. Dit is belangrijk omdat elke leerling een ander leerstrategie heeft. Dit bevorderd dus hun leerproces.
Zo heb je hier bijvoorbeeld het aanschouwelijkheidsprincipe door de verschillende afbeeldingen, powerpoint, filmpje en oefeningen.
Daarnaast heb je ook het activiteitsprincipe. De leerlingen maken zelfstandig oefeningen, ze werken op de klassite en dienen ook een tabel in te vullen over hun ontbijt. Ze denken dus na over hun leefwereld.
Het motivatieprincipe, differentiatieprincipe, beperkings- en gelijdelijkheidsprincipe, integratieprincipe en herhalingsprincipe komen ook aanbod in deze klassite.